Építészeti tervezés, műszaki ellenőrzés, energetikai tanúsítás.

Blog

garázskialakítási tanácsok az építész tervezőtől

Autó a családi házban

Garázskialakítási tanácsok az építész tervezőtől

Ebben az írásban a családi ház életterének és a garázs szerepének összefüggéséről szeretném néhány gondolatomat megosztani.

Kezdetnek álljon itt példaként a legutóbbi családiház-tervezési megkeresés, ami beérkezett hozzám:

„Árajánlatot kérnénk az alábbi ház tervezésére.

Internetről letöltöttünk egy nagyjából az elképzeléseinknek megfelelő alaprajzot, és csatolok egy látványtervet a ház utcafronti részéről is.

Minimál stílusú, lapos tetős házban gondolkodunk. Egyedül a garázs helyzetéhez, körülbelüli 40 m2-es méretéhez ragaszkodunk, és hogy az utcafrontról nyíljon, a többi helyiség módosulhat. Garázzsal együtt kb. 170 m2-es házat szeretnénk.”

A minimál irányzat divatjáról már korábbi bejegyzésemben írtam, erről itt olvashat bővebben. Most legyen szó a garázs szerepéről a családi házban. Ahogyan a fenti példából is kitűnik, a tervezési folyamat elején a megrendelők általában ragaszkodnak a zárt, épület részét képező (sőt) fűtött garázshoz. Ez az igény lehet megalapozott, de lehet, hogy csak ilyen példákat látott a megrendelő eddig.

Véleményem szerint nem szabad a garázshoz kiindulási alapként ragaszkodni, e köré építeni a házat. Az építész tervezővel való együttműködés során nagyon fontos saját igényeink reális feltérképezése a valós élethelyzetünknek megfelelő családi élettér kialakítása érdekében, illetve a megfelelő mellékfunkciók (pl: garázs) kapcsolása a rendelkezésre álló anyagi eszközeink adta lehetőségeken belül.

Itt szükséges feltenni a helyes kérdéseket: mire való a garázs, van-e rá pénzem (akarok-e rá annyit áldozni, amennyibe kerül) és mire kell nekem a garázs?

Először elemezzük a garázs szerepét építészeti funkció szempontjából (mire való a garázs):

  • alapvetően gépjármű (esetleg kerékpár) tárolása;
  • épületgépészeti berendezések helyigényének biztosítása;
  • saját hobbi célok megvalósítása (pl: barkácsolás);
  • egyéb fontos, de ritkábban használt felszerelések, eszközök tárolása;
  • esetlegesen kényelmi funkciók megvalósítása (pl: meleg autóba történő beszállás)

Másodszor gondoljuk végig, hogy mibe kerül az épület részeként (egy tömbben az épülettel) megvalósított garázs. Ez nyilván építészeti kialakítástól, belső berendezéstől is függ, de alapvetően megállapítható - és tapasztalataim is alátámasztják -, hogy a 40 m2-es garázs megépítésére eső költségek összege manapság nagyságrendileg 8 millió Ft.

Harmadszor pedig illesszük be igényeinket a fentiek közé, a megépítés költségeinek tudatában. Nézzük sorban:

Megérdemel az autó ennyi pénzt? Mennyibe is kerül az autóm a garázs árához képest? Már nem a ’80-as években élünk, ahol egy autóra 10 évet kellett várni, és a család féltve őrzött büszkeségeként „a házban adtunk neki egy szobát”. Volt olyan ügyfelem, aki a céges autójának akart garázst építeni. Kérdeztem tőle, hogy így óvod a cég pénzét? Nem értette a kérdést először. Kicsit beszélgettünk, és kiderült, hogy 3 évente kap a cégtől új autót, sőt ha az aktuális elromlik használat közben, a cég a saját költségén állja a javítást. Akkor miért kell a saját pénzedből 8 milliót költened a cég tulajdonának megóvására? Végül egy 8 m2-es gépészeti helyiséget terveztem a ház részeként, valamint a ház mögött, a telken belül is egy nyitott, de fedett gépjárműbeállót.

Lényeges kérdés továbbá, hogy az alaprajzi koncepcióban szerepel-e háztartási helyiség, gépészeti helyiség, ahol helye van a fűtésre és használati melegvíz előállítására szolgáló gépeknek? Ha nem, akkor a garázs helyet adhat erre.

Szerepel-e a család valamelyik tagjának életvitelében helyigényes hobbitevékenység? Mennyi és milyen helyigényű tárolandó felszerelésünk van (sílécek, korcsolya, edénykészletek, szerszámok, befőttek stb.)? Van, aki gyűjtögető típus, és mindent eltesz, ha van helye. Mindannyian ismerjük a „jó lesz az még valamire” kijelentést.

Volt olyan ügyfelem, aki kizárólag azért akarta a fűtött garázst - ami az előszobából megközelíthető -, mert télen nem akart kabátot felvenni, hanem induláskor a meleg lakásból a meleg garázsban tárolt kocsijába akart beszállni téli felsőruházat viselése nélkül. Nem volt helyigényes hobbija, vagy sok tárolandó felszerelése, de anyagi eszközei lehetővé tették részére e kényelmi funkció kielégítését - meglett a garázs.

Véleményem szerint azt kell ebből az aspektusból átgondolni, hogy maga az autó, az adott hobbi, a tárolandó felszerelések helyigényének kielégítése, vagy egy kényelmi funkció megéri-e az anyagi ráfordítást.

Érdemes még megfontolni az anyagi terhek megosztását, a főépülettől különálló garázs (esetleg kis tároló faház) tervezésével. Így a családi ház használatbavétele a garázs megépítésének költsége nélkül megoldható, és e költség így (adott esetben évekkel) egy későbbi, második ütemben terheli csak a pénztárcát.

Emellett megemlítenék a funkció mellett még egy fontos építészeti aspektust: az utcafronti duplagarázs jelentősen befolyásolja az épület megjelenését, az utcafronti homlokzat markáns formáló eleme lesz a (dupla) garázskapu.

Végül megosztanék egy humoros (vagy talán érdekes) kis sztorit. Egy ismerősömnek földszint plusz tetőtér-beépítéses háza van. Az alsó szinten 50 m2-en nappali-konyha, előszoba, fürdő található és 40 m2-en egy utcafronti dupla garázs. A tetőtérben három hálószoba és fürdő kapott helyet. (A hálószobája pont a garázs felett van, ahol az autóját tárolja.) Egyik találkozásunk alkalmával panaszkodott, hogy nyáron milyen meleg van a tetőtéri hálójában és a feleségével a klímaberendezés használata nélkül nem is tudnának aludni. A panaszokhoz csak egy gondolatot fűztem: ellenben a kocsijának a kellemes, hűvös földszinti garázsban biztosított a minőségi éjszakai pihenés!

 

Küldjön nekünk üzenetet!

Youtube csatornánk

Néhány további referenciánk - 3D látványtervek videón.

Youtube csatornánk

építész tervezés

Háztervezés Fehérvár

8000 Székesfehérvár, Ősz u. 2.

0670-3655-038

info@haztervezesfehervar.hu

Hétfő - Péntek: 8:00 - 17:00

Minőség, megbízhatóság

Építészmérnöki tervezés, tervezői művezetés és műszaki ellenőrzés, valamint épületenergetikai szaktanácsadás és energiatanúsítás.